TefNET v1.5
© Astiret, s.r.o.
2012-2019
TOP
Silné stránky našich detí

Autor: Mgr. Ľubica Šoltésová - psychologička, členka Budatka

Lea Waters zistila, že keď sa zameriame na silné stránky našich detí, pomáhame im prosperovať a zároveň sme menej kritickí a ustarostení.

Problém je, že náš mozog je nastavený všímať si problémy a negatívne správanie detí oveľa viac ako ich pozitívne správanie. Veď uvážte sami, ktoré dieťa si pravdepodobnejšie všimnete. To, ktoré sa potichu šmýka na šmýkačke a vyhýba sa ostatným deťom alebo to, ktoré lezie na šmýkačku v protismere a zráža sa s ostatnými deťmi? Samozrejme, že to druhé. Je to prirodzené, pretože v tejto kritickej situácii je možné, že budeme potrebovať okamžite konať, preto nás náš mozog automaticky zalarmuje. Avšak niekedy kvôli takýmto situáciám nevnímame tie ostatné, príjemné a pozitívne. Je to ako keď skrz šmuhu na okne nevidíme krásnu prírodu za ním.

Dobrá správa je, že sa dokážeme vedome sústrediť aj na tieto ostatné situácie. Psychológovia identifikovali dve kategórie silných stránok, ktoré si môžeme všímať: talent a charakter. Talenty súvisia s výkonom a zahŕňajú napríklad schopnosti v oblasti športu, hudby, umenia, počítačovej gramotnosti, riešenia problémov, či rôznych školských predmetov. Charakter zahŕňa osobnostné vlastnosti ako odvaha, zvedavosť, vytrvalosť, humor, či priateľskosť. Napriek tomu, že sa zvykneme viac zameriavať na talent našich detí, tieto dve kategórie idú ruka v ruke. Športovec sa nevypracuje bez vytrvalosti, umelec bez tvorivosti či trpezlivosti. Ako rodičia môžeme našim deťom veľmi pomôcť, keď kultivujeme rovnako ich talent ako aj ich charakter.

Dôsledky zamerania sa na silné stránky
Vo výskume Lei Waters, deti a teenageri, ktorým rodičia pomáhali vidieť a používať ich silné stránky, zažívali viac pozitívnych emócií, boli vytrvalejší, sebavedomejší a spokojnejší so svojim životom. Taktiež boli menej vystresovaní a vedeli si lepšie poradiť so záležitosťami týkajúcimi sa priateľstva i domácich úloh a dostávali lepšie známky. Výsledkom môže byť aj lepšie správanie sa. V štúdii, kde sa rodičia predškolákov učili techniky zamerané na silné stránky, udávali potom menej problémov v správaní detí.

Zameriavanie sa na silné stránky má pozitívny efekt aj na samotných rodičov. Tí, ktorí prešli kurzom o identifikácii a kultivácii silných stránok, sa cítili v spoločnosti svojich detí šťastnejšie a boli pri výchove sebavedomejší ako predtým.

Samozrejme, že rodičovstvo zamerané na silné stránky nevyrieši všetky naše problémy. Napriek tomu, že má pozitívny efekt na duševné zdravie detí, neredukuje napríklad úzkosť (aj keď znižuje stres a depresiu). Inými slovami, na zredukovanie negatívneho prežívania treba niekedy použiť odlišné techniky, ako na posilnenie pozitívneho prežívania.

Ako na to
Zamerať sa na silné stránky znamená všímať si a budovať najprv to, čo ide dobre a až potom riešiť to, čo nejde. Pomáhame deťom maximalizovať efekt ich talentu a charakteru a ukazujeme im, ako ich využiť aj pri prekonávaní a zjemňovaní problémov a slabostí.

Môžeme začať jednoducho všimnutím si a okomentovaním jednej silnej stránky dieťaťa. Napríklad:
"Ďakujem, že si na mňa tak trpezlivo čakala, kým som sa rozprávala s tetou Jankou!"
"Wow, ty si ale rýchlo bežal domov! Aha, koľko veľa si prebehol – odtiaľ až sem."
"To bolo milé, že si požičala Eliške bábiku, zdá sa mi, že sa naozaj veľmi potešila!"
"Najprv ti na ten múrik nešlo vyliezť, no ty si vytrval a nakoniec sa ti to podarilo."

Potom opakujeme takéto všímanie si silných stránok tak často, ako vieme. Dôležité je, aby sme to čo hovoríme, mysleli úprimne a aby sme deti nechválili za niečo, čo ani nespravili. Deti vycítia, kedy to čo hovoríme, nemyslíme naozaj. A taktiež potrebujú reálnu spätnú väzbu na svoje konanie – preto je dôležité čo najpresnejšie opísať to, čo skutočne urobili. Oveľa lepšie ako vychváliť dieťa do neba za jednu vec, je dávať mu kratšie a častejšie pozitívne spätné väzby. Deti si po čase internalizujú naše výroky a namiesto negatívnych myšlienok ako "Som hlúpy" alebo "Nikdy sa mi to nepodarí" si v náročných situáciách môžu povedať napríklad "Viem, že som vytrvalý a viem to skúsiť znova" alebo "Som zvedavý a rád sa učím nové veci".

Ďalšie techniky
Silné stránky môžeme využiť aj v otázkach, ktoré sa detí pýtame. U môjho takmer trojročného syna využívam napríklad jeho vlastnosť, že zvykne dodržať svoje slovo. Keď potrebujeme niekam odísť, spýtam sa povedzme:"Koľkokrát ešte prejdeš s autíčkom?" A keď si sám určí počet, zvyčajne ho aj dodrží. Taktiež využívam jeho úprimnosť. Keď nevidím nejakú konfliktnú situáciu, pýtam sa ho čo sa stalo a on mi úprimne odpovie. Snažím sa mu potom i poďakovať, aby vedel, že to oceňujem.

Ďalšia zaujímavá technika je pripomenutie silných momentov v situáciách, keď dieťaťu niečo nejde. Napríklad, keď sa hnevá, že nevie spojiť vagóny vláčika, môžeme mu porozprávať o tom, ako sa mu ich podarilo spojiť minule (za predpokladu, že to tak bolo). Môžeme presne popísať, ako sa mu to podarilo, takže dieťa má zároveň návod i pozitívnu spomienku.

Taktiež si môžete skúsiť spísať silné stránky svojich detí. Ak vám nenapadnú hneď na prvý krát, stačí si ich každý deň zapísať zopár - vytvoriť si niečo ako denník silných stránok. Staršie deti určite ocenia, ak im zoznam ich silných stránok aj dáte, napríklad vo forme listu alebo zoznamu, ktorý niekam spoločne vyvesíte. Keď potom príde náročná situácia, môžete sa spolu na zoznam pozrieť a nájsť silnú stránku, ktorá im môže pomôcť. Zoznam silných stránok môže vyzerať napríklad takto (mnou vytvorený zoznam o mojom synovi):

- dlhé sústredenie sa na jednu činnosť
- analytické myslenie ("Najprv toto, potom to.")
- prítulnosť (ku mne)
- rýchla zmena zo zlej nálady na dobrú
- humor a spontánny smiech
- dodržanie slova
- trpezlivosť pri čakaní na mňa
- samostatná hra
- dodržiavanie rituálov
- porozumenie mojim vysvetleniam
- ovláda písmenká a čísla
- vie počítať a trochu aj sčítavať
- opakuje melódie a rytmus
- sám lozí po preliezkach a iných prekážkach
- vie sa vyzuť a sčasti vyzliecť
- opatrnosť (napr. pri ceste)
- sebareflexia ("Miškovi to najprv nešlo a potom mu to už išlo.")
- úprimnosť
- záujem o fungovanie vecí
- tichosť, keď je zaujatý hrou
- veľmi dobrá pamäť

Môj zoznam obsahuje tak talenty, ako i charakterové vlastnosti. Ak sa chcete precvičiť, môžete skúsiť roztriediť, ktoré sú ktoré. Je možné, že váš zoznam bude kompletne iný. Býva tomu tak niekedy aj pri súrodencoch, ktorí majú úplne odlišné silné stránky. Každý z nás je v tomto ohľade jedinečný.

Zamerať sa na silné stránky samozrejme neznamená úplne ignorovať problémy. Ide skôr o to, že vďaka celkovému pozitívnemu obrazu sa vieme na problémy pozrieť z väčšieho nadhľadu a viac deťom dôverujeme, že nakoniec zvládnu i prekážky. Lea Waters dokonca navrhuje priradiť si ku konkrétnym problémovým situáciám vybrané silné stránky, ktoré môžu pomôcť ich prekonať.

A taktiež, to čo môže byť v jednej situácii na obtiaž - napríklad dieťa lezúce po nábytku, môže byť v inej situácii. napríklad na ihrisku, výhodou. Práve preto vieme aj výberom aktivít ovplyvniť to, do akej miery budú naše deti produktívne využívať svoje silné stránky.


Tu si môžete prečítať článok od Lei Waters v angličtine.